Organizarea activității

Cadrul legal privind desfăşurarea activităţii de inspecţie socială

Activitatea de inspecţia socială se realizează de către Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială şi structurile subordonate, fiind principalul instrument de control, evaluare şi monitorizare al Ministerului Muncii şi Solidarității Sociale, în domeniul asistenţei sociale.

Potrivit art. 108 din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, activitatea de inspecţie socială se realizează de către inspectorii sociali care îşi exercită atribuţiile pe întreg teritoriul ţării şi beneficiază de statutul specific personalului cu atribuţii de inspecţie şi control. În realizarea atribuţiilor, inspectorii sociali efectuează evaluarea, monitorizarea şi controlul respectării legislaţiei în vigoare din domeniul asistenţei sociale, monitorizarea şi controlul respectării criteriilor, standardelor şi indicatorilor în baza cărora se acreditează furnizorii, se licenţiază serviciile sociale şi se atestă nivelele de calitate a serviciilor sociale, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute de lege.

În cadrul Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială funcţionează Direcţia Inspecţia Socială, care are următoarea structură organizatorică:

1. Compartiment Investigare Socială, Strategii, Sinteze

2. Serviciul control beneficii de asistență socială și accesibilitate

2.1. Compartiment metodologie planificare și organizarea activității de control beneficii de asistență socială și accesibilitate

2.2. Compartiment monitorizare activități de control beneficii de asistență socială și accesibilitate

2.3. Compartiment control beneficii de asistență socială și accesibilitate

3. Serviciul asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale

3.1. Compartiment evaluare servicii sociale

3.2. Compartiment metodologie planificare și organizarea activități de control servicii sociale

3.3. Compartiment control calitate servicii sociale

Atribuțiile Direcției de Inspecție Socială se regăsesc în Regulamentul de organizare și funcționare al Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială, Secțiunea a 7-a (https://www.mmanpis.ro/wp-content/uploads/2023/02/ROF-ANPIS.pdf). 

Principalele atribuţii ale Direcţiei Inspecţia Socială sunt:

a. aplicarea unitară la nivel naţional a reglementărilor legale din domeniul său de competenţă;

b. coordonarea din punct de vedere metodologic a activităţii celor 42 structuri de inspecţie socială (servicii/ birouri/ compartimente) din cadrul agenţiilor teritoriale;

c. elaborarea şi asigurarea implementării planului anual de control;

d. elaborarea şi difuzarea de ghiduri, manuale operaţionale, metodologii, precum şi alte instrumente specifice activităţii de inspecţie;

e. elaborarea și diseminarea metodologiilor de realizare a misiunilor de inspecţie tematică;

f. supervizarea activității inspectorilor sociali din cadrul agenţiilor teritoriale;

g. efectuarea de analize de risc în vederea eficientizării activităţii de inspecţie socială;

h. desfăşurarea de activităţi de investigare socială derivate din rezultatele controlului şi formularea de propuneri de îmbunătăţire a activităţii, organizării şi a procedurii de acordare a beneficiilor de asistenţă socială şi a serviciilor sociale;

i. înregistrarea lunară a misiunilor de evaluare/monitorizare planificate de agenţiile teritoriale şi informarea trimestrială a MMSS/ANPDCA/ANPDPD /ANESFB, după caz, cu privire la misiunile planificate;

j. analiza  de către Comisia de evaluare a propunerilor de suspendare/retragere a acreditării serviciului social constituită la nivelul ANPIS, a propunerilor de suspendare/retragere a licențierii serviciului social consemnate de inspectorii sociali în rapoartele de constatare și transmiterea către MMSS/ ANPDCA/ ANPDPD/ ANESFB a hotărârii membrilor acesteia;

k. elaborarea de propuneri în vederea iniţierii, modificării şi completării legislaţiei din domeniul asistenţei sociale, ca urmare a activităţilor de control, evaluare şi monitorizare.

Activitatea de inspecţie socială constă în realizarea de misiuni de inspecție tematică, misiuni de inspecție inopinată și misiuni de inspecție pentru realizarea activităţilor de evaluare, monitorizare și control a calității serviciilor sociale.

Misiunile de inspecţie tematică – sunt prevăzute în planul anual de control, se desfăşoară simultan în toate judeţele ţării într-o perioadă determinată de timp şi au la bază o metodologie de control unitară. Acest tip de control oferă o imagine de ansamblu a modului de organizare şi desfăşurare a sistemului de acordare a serviciilor sociale şi beneficiilor de asistenţă sociale de către furnizori, persoane fizice sau juridice, publice sau private, cu relevanţă asupra problemei care constituie tema controlului. La finalul fiecărei campanii de inspecţie tematică, în baza informaţiilor cuprinse în rapoartele tematice judeţene, se întocmește un raport tematic naţional ce conţine principalele constatări, concluzii, măsuri dispuse, sancțiuni aplicate şi propuneri de îmbunătăţire a activității, precum și a cadrului legislativ aferent activităţii inspectate.

Misiunile de evaluare, monitorizare și control a serviciilor sociale – se realizează în scopul asigurării calităţii serviciilor sociale şi constau în verificarea modului în care furnizorii şi serviciile sociale îndeplinesc cerinţele specifice de calitate evidenţiate printr-un set de standarde, criterii şi indicatori. Misiunile de evaluare, monitorizare și control a serviciilor sociale se efectuează în baza prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare și ale Normelor de aplicare a prevederilor acestei legi ,aprobate prin H.G nr. 118/2014, cu modificările şi completările ulterioare. La finalul misiunilor de evaluare/ monitorizare, inspectorii sociali care au realizat evaluarea în teren completează documentele prevăzute de HG nr. 118/2014 – în concordanţă cu situaţia identificată în teren – şi le transmit compartimentului de acreditare din cadrul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale/ Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie/ Autorităţii Naţionale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi / Agenţiei Naţionale pentru Egalitate de Şanse între Femei şi Bărbaţi, după caz.

Misiunile de inspecţie inopinată – constau în verificarea punctuală şi neanunţată a activităţii entităţilor supuse inspecţiei, ca urmare a unor sesizări făcute de persoane fizice sau juridice, publice ori private, sau ca urmare a autosesizărilor. Misiunile de inspecţie inopinată se pregătesc, se organizează şi se instrumentează la nivelul ANPIS/AJPIS, după caz. Termenul de soluţionare este cel prevăzut în legislaţia care reglementează activităţile de soluţionare a petiţiilor, exceptând situaţiile urgente, care se soluţionează cu celeritate, sau alte situații prevăzute de legislația în vigoare. Astfel, misiunile de control inopinat care vizează situaţii de nerespectare a criteriilor, a standardelor minime de calitate sau indicatorilor prevăzuţi de lege, precum şi cu privire la existenţa altor nereguli în acordarea serviciilor sociale, indiferent de natura acestora, se realizează în regim de urgenţă, respectiv în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la înregistrarea sesizării.

Indiferent de tipul de inspecţie, în situația în care au fost identificate nereguli în activitatea desfăşurată de entitățile controlate, inspectorii sociali, după caz, aplică sancțiuni contravenționale și dispun măsuri de remediere a deficienţelor constatate, monitorizarea acestora fiind realizată până la implementarea integrală a măsurilor stabilite în procesele-verbale de control.

Entităţile supuse inspecţiei:

a. autorităţile administraţiei publice centrale şi locale;

b. persoanele fizice sau juridice publice şi private cu atribuţii şi responsabilităţi în domeniul asistenţei sociale;

c. furnizorii de servicii sociale publici şi privaţi, precum şi serviciile sociale dezvoltate de către aceştia.

Activitatea de control este exercitată în domeniul:

a. beneficiilor de asistenţă socială;

b. serviciilor sociale;

c. respectării drepturilor persoanelor cu dizabilități.

Controlul ca activitate specifică a inspecției sociale, este un proces complex, delimitat în timp, reglementat prin acte normative și proceduri specifice, urmărind:

 identificarea/constatarea și evaluarea neregularităților, disfuncționalităților și neconformităților din sistemul de asistenta socială, raportat la prevederile legislative incidente;

 consemnarea neregularităților, disfuncționalităților și neconformităților în documentele specifice de control (proces verbal de control, raport de evaluare/monitorizare în teren servicii sociale, notă de constatare) și rapoarte tematice ori rapoarte de activitate specifice;

 stabilirea/dispunerea unor măsuri corective menite să prevină, să reducă și/sau elimine atât neconformitățile cât și consecințele acestora; 

 aplicarea de sancțiuni contravenționale, după caz, iar în situația în care prin exercitarea controlului se identifică situații ori comportamente de abatere gravă de la prevederile legale, sub incidența infracționalității, sesizarea instituțiilor abilitate, organelor de cercetare care au competențe legislative specifice de intervenție.

ACTE NORMATIVE CARE STABILESC COMPETENŢE INSPECTORILOR SOCIALI:

a. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2011 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, asistenței sociale, cu modificările și completările ulterioare;

b. Hotărârea Guvernului nr.151/2012 privind aprobarea Statutului propriu de organizare şi funcţionare al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, cu modificările şi completările ulterioare;

c. Ordonanţă de urgenţă a Guvernului nr. 82/2016 pentru aprobarea Statutului special al funcţiei publice specifice de inspector social şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare;

d. Legea asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare;

e. Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;

f. Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului (R), cu modificările și completările ulterioare ;

g. Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap (R), cu modificările și completările ulterioare;

h. Legea nr. 27/2020 privind limba semnelor române;

i. Hotărârea de Guvern nr. 268/2007 de aprobare a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările și completările ulterioare;

j. Hotărâre nr. 1061/2013 privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea aplicării Regulamentului (UE) nr. 1.177/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 privind drepturile pasagerilor care călătoresc pe mare şi pe căi navigabile interioare şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004;

k. Legea nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice (R), cu modificările și completările ulterioare;

l. Legea nr. 678/2001 privind prevenirea şi combaterea traficului de persoane, cu modificările și completările ulterioare;

m. Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea si combaterea violentei în familie republicată, cu modificările și completările ulterioare;

n. Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare;

o. Hotărârea Guvernului nr. 1154/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.196/2016 privind venitul minim de incluziune;

p. Ordinul comun al ministrului muncii și solidarității sociale si al ministrului familiei, tineretului si egalitătii de sanse nr. 1733/2015 privind aprobarea Procedurii de stabilire şi plată a alocaţiei lunare de plasament, a indemnizaţiei de sprijin şi a indemnizaţiei pentru tineri, cu modificările și completările ulterioare;

q. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, cu modificările și completările ulterioare;

r. Legea nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, cu modificările și completările ulterioare;

s. Hotărârea Guvernului nr.1073/2021 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie;

t. Hotărârea Guvernului nr. 118/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;

u. Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de organizare și funcționare a serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;

v. Ordinul ministrului muncii şi justiţiei sociale nr. 963/2017 privind elementele care compun echipamentul specific şi condiţiile de utilizare ale acestuia de către inspectorii sociali în misiuni de inspecţie/activităţi de investigare socială;

w. Ordinul ministrului muncii şi justiţiei sociale nr. 1.563/2017 privind acordarea sprijinului financiar pentru asistenta juridică necesară apărării inspectorului social în exercițiul funcției sale;

x. Ordinul ministrului muncii şi justiţiei sociale nr. 1.893/2017 privind pregătirea profesională specifică în domeniul inspecției sociale, precum și activitatea de supervizare profesională a inspectorilor sociali;

y. Ordinul comun al ministrului muncii și solidarității sociale si al ministrului familiei, tineretului si egalitătii de sanse nr. 1040/6296/2024 pentru aprobarea modelului-cadru al planului de dezvoltare a serviciilor sociale;

z. Ordinul MMPS nr. 1335/2020 privind aprobarea Standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale cu cazare, organizate ca centre rezidenţiale de îngrijire şi asistenţă pentru copiii victime ale traficului de persoane;

aa. Ordinul MMJS nr. 25/2019 privind aprobarea standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale de tip rezidenţial destinate copiilor din sistemul de protecţie special;

bb. Ordinul MMJS nr. 26/2019 privind aprobarea Standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale de tip familial destinate copiilor din sistemul de protecţie special;

cc. Ordinul MMJS nr. 27/2019 privind aprobarea standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale de zi destinate copiilor;

dd. Ordinul MMJS nr. 28/2019 privind aprobarea standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate prevenirii şi combaterii violenţei domestice și (Anexele 1-7);

ee. Ordinul MMJS nr. 29/2019 pentru aprobarea Standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecție a copilului și altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum și pentru serviciile acordate în comunitate, serviciile acordate în sistem integrat și cantinele sociale și (Anexele 1-9);

ff. Ordinul MMJS nr. 81/2019 privind aprobarea standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale organizate ca centre maternale;

gg. Ordinul MMJS nr. 82/2019 privind aprobarea standardelor specifice minime de calitate obligatorii pentru serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi și (Anexele 1-7);

hh. Ordinul MMPS nr. 811/05.11.2021 privind aprobarea standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale fără cazare, organizate ca centre respiro pentru familiile copiilor cu dizabilități;

ii. Ordinul MMJS nr. 1069/2018 privind aprobarea Standardelor minime obligatorii pentru asigurarea îngrijirii şi protecţiei adulţilor cu handicap grav sau accentuat la asistentul personal profesionist;

jj. Ordinul MFTES nr. 20840/2022 pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind aplicarea managementului de caz in cadrul serviciilor sociale destinate victimelor violentei domestice;

kk. Ordinul MFTES nr. 20841/2022 pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind aplicarea managementului de caz în cadrul serviciilor sociale de asistență destinate agresorilor;

ll. Ordinul secretarului de stat al Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului nr. 288/2006 pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei drepturilor copilului

mm. Ordinul MMSS nr. 2143/2022 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului muncii şi justiţiei sociale nr. 29/2019 pentru aprobarea standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecţie a copilului şi altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum şi a serviciilor acordate în comunitate, serviciilor acordate în sistem integrat şi cantinele sociale;

nn. Ordinul nr. 256/2.017/C/2021 pentru aprobarea standardelor minime de calitate în baza cărora se acordă licenţa de funcţionare a serviciului pentru sprijinirea victimelor infracţiunilor;

oo. Ordinul MMFPSPV nr. 3123/2015 privind modificarea Ordinului ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice nr. 2126/2014;

pp. Ordinul MMPS nr. 1043/2021 pentru încetarea aplicabilităţii unor dispoziţii ale Ordinului ministrului muncii şi justiţiei sociale nr. 82/2019 privind aprobarea standardelor specifice minime de calitate obligatorii pentru serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi;

qq. Ordinul MMJS nr. 1218/2019 pentru aprobarea Standardelor specifice minime obligatorii de calitate privind aplicarea metodei managementului de caz în protecţia persoanelor adulte cu dizabilităţi;

rr. Ordinul MMSS nr. 2489/2023 pentru aprobarea Standardelor minime de calitate privind managementul de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice;

ss. Legea nr. 208/1997 privind cantinele de ajutor social;

tt. Ordinul MMSS nr. 500/2023 pentru aprobarea Normelor metodologice privind formarea profesională specifică, precum şi activitatea de supervizare profesională a inspectorilor sociali.